EuroVelo, európska sieť cyklotrás, je iniciatívou Európskej federácie cyklistov (ECF) v spolupráci s národnými a regionálnymi partnermi. Sieť EuroVelo sa buduje už od roku 1993. EuroVelo začleňuje existujúce a plánované národné a regionálne cyklotrasy do jednej európskej siete. Sú to diaľkové trasy, ktoré pokrývajú celú Európu. EuroVelo pozostáva z viac ako 90 000 km cyklistických trás, pričom sa v súčasnosti skladá z viac ako 45 000 km rozvinutých cyklotrás s nízkou premávkou.
EuroVelo 13 prechádza po hraniciach bývalej Železnej opony. Celkovo má trasa viac ako 10 000 km a vedie naprieč Európou. Na Slovensko cyklotrasa vchádza pri Moravskom Svätom Jáne z obce Hohenau cez rieku Moravu. Celková výmera trasy na Slovensku je vyše 87 km.
EuroVelo 13 alebo Cesta železnej opony vedie po stopách histórie Európy, kedy bola násilne rozdelená na východ a západ. Termín „železná opona“ vyjadroval imaginárnu hranicu, ktorá rozdeľovala nielen Európu, ale pomyselne i celý svet. Cyklotrasa EuroVelo 13 nasleduje túto trasu od Barentsovho mora po čierne more. So svojou dĺžkou viac ako 9 950 km je najdlhšou trasou EuroVelo. Cykloturistom táto trasa ponúka širokú škálu krajín a miestnych kultúr. Trasa prechádza atraktívnym prostredím, pričom sa striedajú lesy, pohoria, rieky, pobrežia, rybárske osady, ale i mestá a malebné obce. Trasa prechádza štátmi: Nórsko, Fínsko, Rusko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Nemecko, Česko, Rakúsko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Rumunsko, Bulharsko, Macedónsko, Grécko a Turecko.
Slovenskom prechádza síce krátka, ale za to atraktívna časť EuroVelo 13. Cesta Železnej opony začína na Slovensku na hraničnom priechode Hohenau – Moravský Sv. Ján a prebieha v menšej či väčšej vzdialenosti od hranice popri obciach Malé Leváre a Gajary cez Suchohrad, Záhorskú Ves, Vysokú pri Morave, Devínsku Novú Ves a Devín do Bratislavy. Z Bratislavy vedie cez Petržalku do rakúskeho mestečka Kittsee. Celková výmera trasy na Slovensku je vyše 87 km. Okrem niekoľkých kilometrov medzi Devínom a Bratislavou vedie trasa po samostatných cestách bez automobilov dopravy (najmä hrádze a bývalé vojenské cesty – signálky) alebo po cestách s veľmi malou premávkou. Trasa je úplne plochá, prakticky na nej nie sú žiadne prevýšenia a takmer celá je vedená po asfaltovom povrchu.
Typy trás
Zobraziť nadmorskú výškuBezpečnostné opatrenia
Povrch
Celá trasa vedie po spevnenom povrchu (najmä asfalt) , iba na niekoľkých veľmi krátkych úsekoch trase vedie po poľných cestách. Je bez problémov zjazdná turistickými bicyklami, vedie po rovine, sú na nej iba minimálne prevýšenia. Svojou náročnosťou sa trasa radí do kategórie REKREA, t. j. ľahká trasa s určením pre cestné bicykle.
Premávka
Trasa vedie väčšinou po cestách so žiadnou alebo veľmi nízkou premávkou automobilov – poľnohospodárske a staré vojenské cesty (signálky), hrádze, samostatné cyklocesty a štátne cesty III. triedy. Je vhodná aj pre rodiny s deťmi. Jediný problémový úsek je približne 5 km po Devínskej ceste medzi Bratislavou a Devínom, kde trasa vedie po frekventovanej ceste.
V úseku Záhorská Ves – Devín je najmä počas víkendov vysoká premávka cyklistov v oboch smeroch, čo si najmä na užších miestach vyžaduje zvýšenú opatrnosť.
V úseku Devínska Nová Ves – Devín ako aj pri prejazde oblasťou Karlova Ves – Lafranconi v Bratislave zdieľajú cyklisti trasu s veľkým počtom chodcov.
Značenie
Trasa je v celej dĺžke dobre vyznačená podľa slovenských štandardov cykloturistickou značkou „C“ červenej farby a smerovníkmi. Smerovníky sú označené logom EuroVelo 13 Iron Curtain Trail. V úseku hraničný prechod Hohenau – Senohrad sú značky umiestnené redšie, ale stále ešte dostatočne, v úseku Senohrad – Bratislava – štátna hranica pri Kittsee je značenie dostatočné husté a bezproblémové. Smerovníky sú v dostatočnej hustote.
Charakter prostredia
Trasa vedie rôznym prostredím, najmä však poľnohospodárskou krajinou, lúkami a lužnými lesmi. Nejde o jednotvárnu scenériu, krajina sa pozdĺž trasy rozmanito mení a mnohé úseky sú veľmi malebné. Trasa priamo prechádza niekoľkými dedinami, v oblasti Bratislavy vedie viac urbanizovaným prostredím a v Bratislave priamo prechádza cez veľké sídlisko Petržalka.
Tipy a rady
Zdroj: www.eurovelo.sk
Otázky a odpovede
Chcel/a by si sa opýtať autora otázku?
Recenzie
Buď prvý, kto napíše recenziu a pomôže ostatným.
Fotografie iných